A képző kiválasztása

 

Hogyan szervezzünk hatékony, mérhető fejlődést biztosító vállalati nyelvi képzést?


A munkatársaik számára idegennyelvi képzést biztosítani kívánó vállalatoknak, intézményeknek számos szempontot érdemes figyelembe venniük a partner képző kiválasztásakor. A vállalatvezetés mérhető, a napi munka során jól hasznosítható, élő nyelvtudás megszerzését várja el, a munkavállalóknak pedig fontos, hogy motiváló, jól képzett és tapasztalt nyelvtanárok oktassák őket, és a nyelvtanulás során sikerélményeik legyenek, napi munkájukban jól tudják hasznosítani a megtanultakat.


1.      Elsőként is fontos azzal tisztában lennünk, milyen az aktuális jogszabályi környezet, ki végezhet ma nyelvoktatást! 

2013-ban, az új felnőttképzési törvény megjelenésével megváltozott a nyelvoktatás jogszabályi háttere. Már nincs kötelező regisztráció, nyilvántartásba vétel, bárki legyen a képző intézmény vagy tanár, elkezdhet nyelveket oktatni anélkül, hogy ilyen irányú tevékenységét bármilyen hatóságnak bejelentené. Munkáját csak akkor ellenőrzi külső szerv, ha a felnőttképzési törvény hatálya alatt, a felnőttképzési engedély birtokában oktat vagy valamely más minőségbiztosítási rendszert működtető szervezethez csatlakozva vállalja az auditot.

 A képző szabadon döntheti el, hogy:

  • a) a felnőttképzési törvényt és rendeleteit betartva indít ún. engedélyezett nyelvi képzéseket, ami számára Áfa-mentességgel és pályázatokon való részvételi lehetőséggel jár a rengeteg adminisztratív teher mellett vagy
  • b) piaci alapon szervezi tanfolyamait, a PTK, a fogyasztóvédelmi törvény és a szolgáltatási tevékenység folytatásáról szóló törvény  figyelembe vételével rugalmasan, az engedéllyel járó extra kiadásokat megspórolva vagy
  • c) a két lehetőséget kombinálva működik.


A felnőttképzési engedély és a jogszabályi előírások a kötelezően előírt minőségbiztosítási rendszer működtetésével és a hatósági ellenőrzésekkel egyfajta garanciát jelenthetnek a nyelviskola minőségi színvonalát illetően, önmagában azonban nem nyújtanak megfelelő biztosítékot a nyelvórák megfelelő színvonalára.

 

2.      Ellenőrizzük a referenciákat!

Ne csak az oktatott vállalatok listáját, hanem hiteles,  konkrét, megkereshető referencia személyeket is kérjünk. Nagyvállalatok HR szakemberei csak olyan nyelviskolákról nyilatkoznak pozitívan, amelyek színvonalukban megegyeznek a vállalat által képviselt minőséggel.

 

3. Ne kizárólag az ár legyen a döntő szempont!
Amikor az árajánlatokat értékeljük, több szempontot érdemes súlyoznunk; nem feltétlenül a legalacsonyabb árat tartalmazó ajánlattal járunk a legjobban, inkább az ár-érték arányra figyeljünk!  Amennyire lehet, győződjünk meg a várható szakmai színvonalról. Kérjünk példákat konkrét projektekre, melyeket a nyelviskola teljesített, ugyanis ebből láthatjuk, milyen komplexitást tud kezelni. Ellenőrizzük, hogy mit tartalmaz az ár, milyen plusz szolgáltatásokat biztosítanak a különböző nyelviskolák. Elkérhetjük a képzési programot, tematikát is.
 
Árakra vonatkozó irányelvek:

A Nyelviskolák Szakmai Egyesülete átfogó felméréseket és konzultációkat követően, különböző szakmai szempontokat figyelembe véve az alábbi díjakat tartja irányadónak, amelynek ellenértékeként a színvonalas oktatási szolgáltatás megvalósítható.


Kihelyezett vállalati tanfolyamok irányadó díjai:

Általános nyelv

  • Létszámtól függetlenül 4600 - 6000 Ft / óra / csoport (45 perc)
  • Városon belül nehezen megközelíthető helyszín felár: 10-30%.
  • A városon kívüli helyszínek megközelítése: az óradíjakon felül útiköltség-térítés.

 Általános üzleti nyelv

  • Létszámtól függetlenül 4800 - 6600 Ft / óra / csoport (45 perc)
  • Városon belül nehezen megközelíthető helyszín felár: 10-30%.
  • A városon kívüli helyszínek megközelítése: az óradíjakon felül útiköltség-térítés.

Speciális szaknyelv

  • Létszámtól függetlenül 6000 - 14500 Ft / óra / csoport (45 perc)
  • Városon belül nehezen megközelíthető helyszín felár: 10-30%.
  • A városon kívüli helyszínek megközelítése: az óradíjakon felül útiköltség-térítés.

 Az árak tájékoztató jellegűek, ÁFA nélkül értendőek.

 Ezen óradíjak alatt nem várható el megfelelő minőségű nyelvoktatás (hiszen pl. a megfelelő színvonalon működő ügyfélszolgálatnak, gördülékeny adminisztrációt biztosító szervezetnek, a vezetőtanári rendszernek, a tanári továbbképzéseknek komoly költségvonzata van).


A fenti óradíjakért nyújtott és elvárható minimális szolgáltatások:

  • A nyelvtanárok felsőfokú szakirányú diplomával rendelkeznek, folyamatosan továbbképzik magukat nyelvileg és módszertanilag egyaránt.
  • Modern, kommunikációközpontú tananyag áll rendelkezésre, melynek folyamatos bővítése, felújítása szakmailag indokolt, szükséges.
  • A tanfolyamot alapos igény-, valamint írás- és szóbeli szintfelmérés előzi meg, melynek segítségével biztosított a homogén tudásszintű csoportok kialakítása.
  • A tanfolyam közben és végén formálisan is értékelik a hallgatók előrehaladását, és erről írásos visszajelzést adnak.
  • A korszerű oktatási feltételek (jól felszerelt tantermek, modern oktatási eszközök) rendelkezésre állnak.
  • Teljes körű, rugalmas, ügyfélorientált tanfolyami adminisztráció és oktatásszervezés (ügyfélszolgálat, tanfolyami napló, jelenléti ív, helyettesítési rendszer). A hallgatók, illetve a megrendelő képzési és nyelvvizsga tanácsadási szolgáltatásokat vehetnek igénybe.
  • Reális terv az előrehaladásra

 

4.       Minőségbiztosítás – Miért érdemes Minősített Nyelviskolát választani?

A rossz nyelvtanár negatív hatással van a hallgatók motiváltságára, ráadásul a képzés nem eredményezi a megrendelő által elvárt fejlődést. A nem megfelelő színvonalú nyelvoktatás miatt alacsony lesz a befektetett pénz és energia megtérülése, emellett sok esetben a saját szakterületükön egyébként tehetséges munkavállalók megfelelő nyelvtudás hiányában munkájukban nem tudnak kellően fejlődni, karrierjükben előrelépni.

Mindezek miatt fontos meggyőződni arról, hogy a választott intézmény rendelkezik-e olyan minőségbiztosítással, amely szabályozza a tanárkiválasztás folyamatát, a tanfolyamon oktató tanárok munkájának folyamatos ellenőrzését, a hallgatók elégedettségének mérését. Előre győződjünk meg az óralemondások, tanárcsere és más felmerülő problémák megfelelő kezeléséről. Kérdezzünk rá, hogyan biztosítják a hallgatók nyelvi fejlődésének mérését. Természetesen szerződés mintát is be lehet kérni megtekintésre.

A NYESZE (Nyelviskolák Szakmai Egyesülete) több mint 20 évvel elezőtt vezette be országos minősítő rendszerét, amely Európai Nyelvi Díj elismerésben részesült. Ez a minősítés nemcsak a nyelviskolák etikus és korrekt magatartását vizsgálja, de szigorú kritériumok alapján a nyelvórák színvonalát is ellenőrzi. A négyévente sorra kerülő minősítési eljárás során egy független, külső szakértőkből álló bizottság több tanár és több csoport nyelvóráját látogatja meg, valamint  ellenőrzi, hogy a nyelviskola valóban minden szempontból a nyelvtanulók, illetve a megrendelő igényeinek legmagasabb szintű kiszolgálására törekszik-e.


Milyen garanciákat nyújt a Minősített Nyelviskola cím, a NYESZE minősítés?

A minősített nyelviskolák az 50 szempontból álló minősítési eljáráson 80% feletti eredményt értek el.

Ezért garantált:

●        a mérhető nyelvi fejlődés

●        a magas színvonalú nyelvi képzés, hatékony módszerekkel

●        a képzett és folyamatosan továbbképzett nyelvtanárok által végzett oktatás

●        a korrekt és pontos adminisztráció

●        a profi ügyfélkiszolgálás

●        a korszerű technikai felszereltség 

●        az etikus piaci magatartás

●        az iskola működésének és a tanárok munkájának rendszeres ellenőrzése.

 

Miben különbözik a NYESZE minősítés a felnőttképzési engedélytől vagy ISO minősítéstől?

Az állami felnőttképzési engedély, vagy az ISO jellegű minősítések ellenőrzése jellemzően az adminisztráció előírások szerinti betartására, kezelésére irányulnak. A NYESZE minősítés ma Magyarországon az egyetlen minősítés, amelynek odaítélése és ellenőrzése során a hangsúly a tényleges tanórákon, illetve az iskola szakmai irányításán, munkáján, valamint a hallgatók és a megrendelők magas színvonalon történő kiszolgálásán van. A nyelvórák ellenőrzése során a minősítő szakértők, az inspektorok a diákok véleményét is kikérik.

 

5.        Fontos a nyelvi célok és igények pontos meghatározása

Pontosan határozzuk meg a nyelvi képzéssel kapcsolatos elvárásokat és célokat, valamint a munkavállalók fejlesztendő területeit. Ennek ismeretében kérjük a nyelviskolától a képzési tematika kialakítását. Olyan nyelviskolát válasszunk, amely képes a vállalat igényeinek megfelelő képzést nyújtani. A nyelviskola felnőttképzésben szerzett tapasztalata elengedhetetlen: a tanárok legyenek tisztában a felnőttek sajátos tanulási igényeivel, legyenek képesek a klasszikus osztálytermi órát interaktív formába önteni és megfeleltetni a felnőttek sajátos elvárásainak, hiszen a tudás semmit sem ér, ha nem vésődik be és a mindennapi munka során a munkavállalók nem tudják alkalmazni.

 

6.       Ne feledkezzünk meg a lehetséges pályázati finanszírozási lehetőségek feltérképezéséről!

 2017-ban várhatóan több, nyelvi képzést segítő, EU támogatási rendszerben megvalósuló pályázat kerül kiírásra. A pályázati lehetőségekről a fentiekben ismertetett elvárások szerint működő nyelviskolák tájékoztatást tudnak adni, és a pályázati anyag elkészítéséhez is készséggel nyújtanak segítséget. A Minősített Nyelviskolák szinte mindegyike pályázatképes nyelviskola, hiszen rendelkezik felnőttképzési engedéllyel.

 

7.       Olyan nyelviskolát válasszunk, amely az adminisztráció terheinek nagy részét leveszi a vállunkról.

A tapasztalt és felkészült nyelviskolák segítenek az összes adminisztrációban, ez részét képezi az általuk nyújtott szolgáltatásoknak. Ezen túlmenően a képzésben résztvevő munkavállalókkal egyénenként meg kell kötni a törvény által előírt felnőttképzési szerződést is, melyet szintén a nyelviskolától kell kérni. A NYESZE által minősített nyelviskolák mindezeket automatikusan nyújtják.

 

8.       Fontos a képzés megkezdése előtt tisztázni a nyelvoktatás eredményességének mérését is!

A nyelvtanfolyam elindulása előtt érdemes rákérdezni a nyelviskolánál arra, hogyan lesz mérhető a munkatársak nyelvi fejlődése, az oktatás eredményessége.

Ez a nyelviskolák által nyújtott szolgáltatások szerves részét képezi, és az iskolák jellemzően térítésmentesen végzik,  oly módon, hogy a nyelvtanfolyamok közben haladási teszteket, a tanfolyam végén pedig zárótesztet vagy házivizsgát szerveznek. Amennyiben követelmény nyelvvizsga-bizonyítvány megszerzése valamelyik államilag elismert, akkreditált vizsgarendszerben, a legtöbb intézmény a megfelelő vizsga kiválasztásában, valamint a vizsgára történő jelentkezésben is segítséget tud nyújtani. Országszerte több olyan Nyesze tagiskola található, amelyik akkreditált vizsgahelyként is működik. A vizsgának azonban külön díja van, mely vizsgatípusonként eltérő.

A munkavállalók nyelvtanfolyammal kapcsolatos elégedettségét az ezen célt szolgáló kérdőívekkel szokás mérni. Ezt a legtöbb nyelviskola biztosítja is, hiszen nagyon fontos fokmérője a haladásnak. Lehetőleg ne csak a nyelvtanfolyam végén, hanem közben is készüljön elégedettség mérés, mert ha motivált, elégedett hallgatók ülnek a nyelvórákon, biztosan eredményes lesz az oktatás. Ám ha a problémák csak a nyelvtanfolyam végén derülnek ki, akkor már nem lehet túl sokat tenni.

 

9.         Rugalmasság

Végül egy nagyon fontos szempont: olyan nyelviskolát válasszunk, amelyik képes rugalmasan alkalmazkodni nem csupán általában a piac, hanem saját tevékenységi körünk, területünk, cégprofilunk, munkarendünk speciális elvárásaihoz, igényeihez is. Képes megérteni a hallgatói és megrendelői igényeket és alkalmazkodni azokhoz, képes a munkatársak eltérő beosztásából, munkaterületéből, előzetes ismeretéből eredő különbségek rugalmas kezelésére.

Nehéz körülményekhez való alkalmazkodás: olyan nyelviskolát keressünk, amelyik  nehéz körülmények között is képes megtalálni a megfelelő megoldást, és a megrendelő igényeit, szükségleteit minden esetben messzemenően szem előtt tartja. A nyelvtanfolyam megkezdése előtt és közben is gyorsan és hatékonyan reagál igényeinkre, problémáinkra.

 

« vissza